Krótki spacer po Ścieżce Edukacyjnej – Skrzydlaty Drapieżca 🦅

Choć symbolem Puszczy Białowieskiej są bez wątpienia żubry, a także towarzyszące im łosie, dziki, jelenie, czy wilki, to nie wolno nam zapomnieć o jej skrzydlatych przedstawicielach.

Jednym z nich jest charakterystyczny Orlik Krzykliwy, czyli najmniejszy orzeł występujący w Polsce. Mimo swoich niewielkich rozmiarów (długość ciała tego zwierzęcia sięga około 65 cm, a rozpiętość skrzydeł około 150 cm), to wciąż jest on skutecznym myśliwym żywiącym się głównie drobnymi ssakami oraz mniejszymi ptakami. Ważący 1,5 kg ptak preferuje sąsiedztwo podmokłych łąk, otwartych dolin rzecznych oraz starych lasów mieszanych.

Niedawno wybraliśmy się na pieszą wycieczkę z zamiarem zaobserwowania tego wyjątkowego ptaka, a władze Puszczy Białowieskiej ułatwiły nam to zadanie otwierając poświęconą orlikowi Ścieżkę Edukacyjną – Skrzydlaty Drapieżca.

Początek szlaku

Jak trafić na ścieżkę Skrzydlaty Drapieżca

Tym razem mieliśmy ochotę na dłuższy spacer, więc wyruszyliśmy z naszych kochanych Teremisek, skierowaliśmy się na północ, a następnie przeprawiliśmy się przez leśne ścieżki aż do Starej Białowieży. Jest jednak prostsza, łatwiejsza droga. Aby trafić na szlak Orlika, wystarczy odnaleźć parking Szlaku Dębów Królewskich, skierować się na północ i przekroczyć most nad rzeką Łutownią. Wkrótce po Waszej lewej stronie odnajdziecie znak wskazujący wejście na ścieżkę.

Kiedy na nią traficie, szybko odkryjecie, że prowadzi ona przez las brzozowy, a później mieszany. Już wtedy warto zadrzeć głowę do góry i poszukiwać obecności Orlika Krzykliwego. Po drodze natkniemy się na liczne tablice informacyjne opowiadające o życiu, zwyczajach oraz upodobaniach tego ptaka. Dowiemy się z nich więcej na temat ich relacji z pisklętami, diecie oraz sposobie polowania.

Tablice informacyjne

Wieża widokowa oraz dolina Łutowni

Po około 20 minutach spaceru przez piękny las trafimy do głównej atrakcji Ścieżki Skrzydlaty Drapieżca, to jest niewysokiej, acz dającej dobry widok na okolicę wieży widokowej. Otoczona lasem i przecięta doliną rzeki Łutowni polana to wręcz idealne środowisko dla Orlika. Nie dziwi zatem, że jest to najlepsze miejsce do jego obserwacji. Przyda się nam w tym miejscu lornetka lub aparat fotograficzny, ponieważ jak już się dowiedzieliśmy, Orlik Krzykliwy jest raczej niewielkim ptakiem. Przy odrobinie szczęścia będziemy jednak mogli zaobserwować go w locie i cyknąć mu wspaniałą fotkę!

Ścieżka Edukacyjna Skrzydlaty Drapieżca to naprawdę ciekawe miejsce, które leży tuż obok jednej z największych atrakcji Puszczy Białowieskiej, czyli wspomnianego Szlaku Dębów Królewskich. Warto ją odwiedzić odkrywając tajemnice Puszczy, zwłaszcza że ścieżka należy do mniej obleganych atrakcji tego regionu. Udanych (obserwacyjnych) łowów!

Droga z Teremisek (poprzez Starą Białowieżę) do Ścieżki Orlika Krzykliwego

Bądź pierwszą osobą, która skomentuje to "Krótki spacer po Ścieżce Edukacyjnej - Skrzydlaty Drapieżca 🦅"

Skomentuj

Twój adres e-mail pozostanie ukryty